Suomalainen media on myrskyn kourissa. Internet jätit kuten Google ja Facebook ottavat mainosmarkkinoita rajusti. Todellinen myrsky on kuitenkin vielä edessä, sillä nuoret ovat kasvaneet sossumedian parissa. Nyt eletään vielä rauhallisia aikoja ennen myrskyä. Perinnemedia (eli paperi ja tv) eivät milläään pysty kilpailemaan asiakkaista vaan niistä tulee dinosauruksia, jotka katoavat seuraavassa mullistuksessa omaan mahdottomuuteensa. Perinnemedia arvoketju on liian raskas. Henkilökuntaa on valtavasti esim. TV:ssä. Voimaa on haettu rekrytoimalla joitakin somejulkkiksia kuten Roni Back.
Kyvyttömyys luoda uutta arvoa on valtava heikkous perinnemedialle. Sanomakin joutuu korostamaan paikallisuuttaan mutta todellinen paikallismedia on sossumedia ja siihen liittyvät arvoketjut, Globaalitoimijat putsaavat tietä todelliselle paikallismedialle, joka toimii kaikkialla kaiken aikaa (ns. 24/7). Sanoman kustannusrakenne on järkyttävä. Monet bloggarit pystyvät tuottamaan vastaavaa sisältöä murto-osalla kustannuksia. Perinteisten mediayritysten pitäisi rajusti leikata kustannuksiaan ja valtavaa organisaatiota. Kirveelle on työtä.
Herääkö suomalainen valtamedian toimittaja puolustamaan omaa tofupalastaan. Tilanne on todellakin karmea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti