Mulberryn laukut hajoavat ja laatu on surkeaa.
http://www.xeniasday.com/2012/06/noottia-mulberryn-laadusta.html
Tosin perinteinen keskieurooppalainen laatu on aina surkeaa. Erityisesti muotituotteissa pitää muistaa, että tuotteiden laatu ei ole kestävyydessä vaan designissä ja näyttävyydessä. Aikanaan Italialaiset aristokraattiladyt eivät pitäneet mekkoa kuin kerran. Käyttökestävyys liittyy työläisyyteen; ei eliittituotteisiin. Sama koskee mm. italialaisia tuotteita laajemminkin. Ei esim. Ferraria myydä kestävyydellä vaan klassisella laatukäsityksellä, johon ei varsinaisesti kulutuskestävyys kuulu.
Kulutuskestävyys on enempi amerikkalaista ajattelua, koska siellä kapitalistit vaativat kestävyyttä, koska olivat tarkan dollarin kristittyjä ja varsin nuukia. High design ei ole kestävää kulutuskestävässä mielessä vaan laatu on nimenomaan designissä, joka ei korosta kestävyyttä vaan näyttävyyttä. Kulutuskestävyyttä hakevan kannattaa etsiä tuotteensa valmistajista, jotka tekevät kulutuskestäviä tuotteita.
Luksustuotteissa laatu on sitä, että sen käyttäminen viestittää, että käyttäjällä on varaa käyttää tuotetta, joka kestää vain hetken ja maksaa järjettömästi. Viesti on tuote eli brändi kertoo varakkuudesta. Tähän voisi esimerkkinä esim. mainosalalta vastaavaa olisi esim. jos markkinoija käyttäisi Kennel Helsingin palveluja. Kennelin palvelujen käyttäminen viestii varakkuudesta, koska palvelut ovat kalliita ja järjettömän huonoja tuoton suhteen mutta silti laadukkaita tuottamattomuuden suhteen.
lauantai 1. joulukuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti